När en anhörig dör så finns det en del saker att ta tag i. Dels är det ju allt det praktiska kring begravningen samt att ta hand om dödsboet och det på flera sätt. Begravning kan man ju få hjälp med av en begravningsbyrå som tur är. Det som du och resten av släkten kanske måste ta tag i är att frakta bort den dödes ägodelar och att städa ur bostaden.
Det går att få dödsbostädning via städfirma om ni vill, men det ger inte rätt till RUT. Ni kan välja att städa själva med om ni föredrar det. Sedan är det ju detta med att ta hand om bostaden. Om personen ägde sin bostad så ska den säljas. Innan det krävs det en noggrann städning. Om det var en hyresrätt så ska ni tömma den från alla möbler och saker och utföra en flyttstädning på samma sätt som i en ägd bostad. Här är skillnaden att en hyresvärd kontrollerar städningen.
Är det ett helt hus som ska göras vid, så kan det vara skönt att anlita både flyttfirma och dödsbostädning, annars kan det ta en hel del tid för er. Utöver huset kan det ju även vara förråd, garage med mera. Dock är det inte fel att se till att göra allt kring decla upp saker mellan er, slänga, sälja med mera, innan ni ger i kast med att flytta ut grejer och städa.